Gyllene regler inför ditt krogbesök

Då jag spenderat många år på restauranggolvet tänkte jag komma med lite tips inför ditt krogbesök. Kanske tillhör du de som inte går ut så ofta, eller så går du på krogen flera dagar i veckan. Även den sistnämnda typen kan ibland behöva friska upp minnet litegrann... Dålig service toppar listan av vad gästerna irriterar sig mest över. Så vad kan du som gäst hjälpa till med innan besöket för att få ut det bästa av din kväll? Låt oss ta en liten titt:

- När du bokar bord, ange antal gäster inklusive barnen om de sitter på en egen stol. Ja, det händer att folk bokar för fyra och dyker upp sex personer (fyra vuxna och två barn).

- Om någon i ditt sällskap får förhinder och inte kan följa med på er planerade utekväll, meddela restaurangen innan ni kommer att ni blir färre. Helst igår. Varje tom stol är en förlust för krogen och får de veta i tid att ni inte är fulltaliga får restaurangen chans att fylla upp med andra gäster från väntelistan som blir lyckliga över att ha fått platser. Vid ett annat tillfälle kanske det är du som står på väntelistan och får plats!

- Har ni blivit akut magsjuka och inte kan komma, glöm inte att boka av ert bord. Om restaurangen bara har telefonen igång under vissa tider som gör att det inte går att ringa, skicka ett mail om att ni ligger hemma och kurerar er. (Det låter bättre än att ni egentligen ska på fest hos grannen). Oavsett anledning till att ni inte kan komma, boka av ert bord så att krogen kan fylla på med andra gäster. Om du följer Daniel Crespi på Instagram så har du nog redan förstått att en "no-show" inte uppskattas av krögare. Och återigen, ett avbokat bord kan innebära att du i framtiden får bord genom väntelistan.

images

- Är du allergisk mot några ingredienser? Meddela det när bokningen görs. Restauranger gör idag sitt bästa för att hjälpa till med alla allergier genom att fråga när gästerna bokar bord men hjälp till genom att informera själv också. Var det din vän som bokade åt er och missade att du är allergisk mot ostron? Informera din serveringspersonal när denne tar upp er beställning att du är allergisk. Ser du inte ingrediensen du inte kan äta på menyn? Informera ändå. Kockarna kan ha ostron i någon sås eller smugit ner nötter i en rätt utan att ha skrivit ut det i menyn. Vi vill lika lite som du att du ska få en allergisk chock. Jag lovar.

- Vegetarian? Har restaurangen en fast avsmakningsmeny är tipset att även här informera innan om specialkost. Detta för att du ska få lika bra upplevelse som alla andra gäster. Idag finns det många olika varianter av vegetarianer. Någon äter fisk, en annan äter kyckling men inte rött kött. Den tredje äter bara vilt kött medan den fjärde inte äter något från djurriket alls. Lika bra att vara på den säkra sidan och berätta hur du vill ha det med andra ord.

- Under ditt besök, glöm inte att ett glatt humör kommer man långt med oavsett vem man är :)

Jag skulle kunna skriva en hel bok om jobbet i ett par serveringsskor och vad som händer på krogen, men jag lämnar det åt Restauranghyfs som gör det på ett underhållande sätt. Åtminstone för mig som är i branschen.