Jag läste nyss en artikel i en av de stora kvällstidningarna där de 20 bästa rödvinerna under hundralappen presenteras. I artikeln får även några av Sveriges vinskribenter (inklusive undertecknad) tipsa om sitt "husets röda" som ofta finns hemma. Roligt och inte alls oväntat är det få av oss som ofta har ett och samma vin hemma flertalet gånger. Jag själv hade svårt att komma på ett vin som alltid finns hemma. Mest givande är att testa nytt och få nya bekantskaper inom vinvärlden. Det är ju en av de saker som är så spännande med ämnet. Att man aldrig blir fullärd och att det alltid finns nya flaskor som behöver testas. Jag tipsade ändå om två som på något sätt har varit återkommande innanför mina dörrar och även passar årstidens middagar.
Det är intressant att se vad andra skribenter har hemma. Man kan se ett mönster över vilken slags publik skribenter riktar sig till för de rekommenderar ofta vin ur liknande prisklass som sin målgrupp köper. Den enklaste och mest troliga förklaringen är att vinexperterna skriver om vin för olika målgrupper. Dagspress, kvällstidningar, livsstilsmagasin och nördiga vinmagasin har såklart helt olika läsare. Personen som läser kvällstidningen och vill ha tips på rödpang inför helgen är troligtvis inte beredd att betala lika mycket som vinnörden som lusläser Sveriges ledande vinmagasin från pärm till pärm. Inget konstigt med det alls.
Det finns en slags mall för kategorisering av vad viner kostar. När jag utbildades till sommelier vid Restaurangakademien studerade jag även WSET (Wine & Sprit Education Trust). Samtliga vinprovningar gjordes enligt WSETs mall Systematic Approach to Tasting Wines och enligt mallen finns en spalt där man ska ange vinets kvalité samt vad det kan kosta. Alternativen du kan välja är: inexpensive - mid-priced - high-priced - premium - super-premium Som student fick man bara välja ett av alternativen vid vinprovning.
Eftersom det var ett litet tag sedan jag läste WSET blev jag tvungen att dra iväg ett SMS till en sommelierstudent på Grythyttan för läxförhör (tack Max) om hur priskategorierna ser ut.
Inexpensive -> 75 kr Mid priced 75-125 kr High priced 125-300 kr Premium 300-1000 kr Super premium 1000 kr ->
Som sommelier är det viktigt att kunna läsa av sina gäster och på ett snyggt sätt höra vad de är beredda att spendera på en flaska vin när de går ut på krogen. Du ska vara lika duktig på att rekommendera ett vin för 400 kr som för 4000 kr. Detsamma gäller skribenterna när de rekommenderar viner i tidningen. Du måste kunna rikta in dig på olika målgrupper. Även om det är många som inte skulle betala mer än 75 kr för en flaska vin så finns det en hel del som faktiskt vill köpa på sig finviner även om de inte är så kunniga. Då är det viktigt att skribenterna kan leva upp till deras förväntningar.
Personligen köper jag i princip aldrig hem en flaska som kostar mindre ön 150 kr. Sällan kostar vinet under 200 kr. Jag är medveten om vad som finns på marknaden och dricker väldigt sällan. (Jo, det är sant.) Att sällan konsumera leder till att när jag väl poppar en flaska vin vill jag dricka kvalitét. Jag njuter hellre av en riktigt bra flaska än att dricka flera halvdanna. Och det är något jag gärna förmedlar vidare: drick kvalitét istället för kvantitet. Drick lyxigt när du väl dricker. Unna dig en riktigt fin flaska vin en enkel tisdagskväll. Lyx framför budget.